Hans Dagelet & Jan van Eerd | Stervend Europa - een hoorspel om naar te kijken

t/m 5 maart

Sorry, deze activiteit is niet meer beschikbaar

Meer info

Rietveld Theater
HAL015
Schieweg 15 B
2627 AN Delft
Plan je route

vanaf jouw locatie

Koop je tickets

Trompettist Hans Dagelet en producer Jan van Eerd hebben de handen ineengeslagen en bewerkten samen de roman Stervend Europa (1927) van Ivan Goll. De voorstelling is een live uitgevoerd hoorspel met live muziek dat de luisteraar aan de stoel doet kluisteren.

De roman Stervend Europa is Ivan Golls's meest bekende werk. Het boek schetst een beeld van het continent dat ten prooi valt aan een bacterie die letterlijk alle levens vernietigt, inclusief gebouwen. We volgen het leven van de radeloze hoofdpersoon in het Parijs van begin jaren 20, die zijn weg zoekt in een onheilspellende wereld. Dit radeloze individu leest de krant en komt een artikel tegen over moord. Hij herkent zichzelf in het profiel van de moordenaar. Vervolgens slaat hij op de vlucht en begint de zwerftocht door de Franse hoofdstad.

Hans Dagelet…

Trompettist Hans Dagelet en producer Jan van Eerd hebben de handen ineengeslagen en bewerkten samen de roman Stervend Europa (1927) van Ivan Goll. De voorstelling is een live uitgevoerd hoorspel met live muziek dat de luisteraar aan de stoel doet kluisteren.

De roman Stervend Europa is Ivan Golls's meest bekende werk. Het boek schetst een beeld van het continent dat ten prooi valt aan een bacterie die letterlijk alle levens vernietigt, inclusief gebouwen. We volgen het leven van de radeloze hoofdpersoon in het Parijs van begin jaren 20, die zijn weg zoekt in een onheilspellende wereld. Dit radeloze individu leest de krant en komt een artikel tegen over moord. Hij herkent zichzelf in het profiel van de moordenaar. Vervolgens slaat hij op de vlucht en begint de zwerftocht door de Franse hoofdstad.

Hans Dagelet heeft enkele stukken uit de magistrale roman omgetoverd tot luisterspel. Als trompettist heeft hij samen met producer Jan van Eerd tekstfragmenten met licht hallucinerende klanken - van jazzy trompet tot allerlei vibes en samples - tot een geheel weten te brengen. Dit past exact bij het verhaal en de dreigende leegte van een luidruchtig interbellum-tijdperk.

Waar men ook gaat of staat, overal hoor je de klaagzang van de te bewust geworden ziel die geloof en liefde verloren heeft en er volledig alleen voor staat. Als individu volstrekt aan zijn lot overgelaten in de onvruchtbare asfaltwoestijn van de razende wereldstad. Dagelet en Van Eerd brengen deze verleidelijke roman naar het nu, om het hedendaagse Europa een spiegel voor te houden.