Aan een voorheen saaie grijze muur in de Papenstraat schittert nu een indrukwekkend kunstwerk: de keramieken kaart van Delft. Wij interviewden initiatiefnemer en kunstenaar Nan Deardorff McClain.
Wat is de keramieken kaart van Delft
Nan: De keramieken kaart is een kaart van Delft uit de 17e eeuw, gemaakt van mozaïek en keramiek. Ik had altijd al een fascinatie voor oude kaarten, vooral die van Hollandse steden. Ze zijn vaak prachtig gemaakt, met de kleine huisjes en bruggen, en dan daarnaast het platteland met de sloten en de stukken groen. Ik dacht altijd al dat het een mooi onderwerp zou kunnen zijn voor een mozaïek kunstwerk. Op een dag vroeg een vriendin “Waarom maak je geen kaart van Delft?” En toen ze dat zei zag ik het gelijk voor mij. Zo is het idee ontstaan.
Hoe ben je te werk gegaan?
Nan: Het begon met een workshop die ik organiseerde om met een aantal mensen een prototype te maken. Daar ontmoette ik keramiste Colja de Roo. Wij hadden zo’n goede klik, en zij was zo enthousiast, dat we besloten om het project samen op te pakken. We hebben vervolgens tientallen workshops gehouden op verschillende locaties in Delft. Ook zijn er groepen basisschoolleerlingen aan de slag gegaan, zij hebben de uitstekende daken gemaakt. Hierdoor krijgt het werk een 3d-effect.
Waarom heb je gekozen voor de combinatie mozaïek en keramiek?
Nan: Mozaïek kost veel tijd en kan heel lastig zijn. Keramiek is makkelijker en daardoor toegankelijker. Zelfs kleine kinderen kunnen al een huisje of een boompje maken met behulp van een uitsteekvormpje. Dit betekende dat we veel meer mensen de kans konden geven om te helpen met het maken van de kaart. Daarnaast past het natuurlijk ook bij Delft als keramiekstad, om de kaart met keramiek te maken.
Hoe kwam je uit bij deze locatie?
Nan: De muur in de Papenstraat vroeg er echt om! De muur is van goede kwaliteit en hij is mooi egaal, maar hij had een saaie kleur grijs en er was graffiti op gespoten. Een goede muur om te verfraaien dus. Het is daarnaast een fijne locatie omdat er veel mensen door deze straat lopen. Het werk moet natuurlijk wel bekeken worden.
Waar ben je het meest trots op?
Ik ben het meest trots op het feit dat wij dit in 15 maanden hebben kunnen maken, met dank aan de vele hulp van ruim 500 vrijwilligers. Het is echt een gezamenlijk kunstwerk geworden. Colja en ik hadden dit ook met zijn tweeën kunnen doen, dan hadden we er jaren over gedaan. Maar nu is het én veel sneller gegaan, én is het echt een kaart geworden voor Delft, gemaakt door Delft. Dat vind ik heel mooi.
Op zoek naar de keramieken kaart?
Wist je dat: in het werk ook allemaal kleine grapjes verwerkt zijn? Zo kun je, als je goed zoekt, een kleine Hugo de Groot met zijn boekenkist vinden.