De Kussenman | Karina Holla

zaterdag 15 november

*Een aangrijpende, indringende voorstelling over pijn, verbeelding en veerkracht.* Theo d'Or-winnares Karina Holla speelt een vrouw die haar trauma's en depressies te lijf gaat. Een voorstelling over herinneringen die zich opdringen, over pijn die vorm krijgt, over vechten en overwinnen. “*Ik geef verschrikking een gezicht.*”

Deze bewegingstheatervoorstelling is gebaseerd op leven en werk van de Portugese kunstenares, activiste en feministe Paula Rego Zij liet zich inspireren door verhalen voor haar schilderijen, die de pijn van vrouwen zichtbaar maken. Haar indringende abortusschilderijen droegen bij aan de afschaffing van de anti abortuswet in Portugal. “*I paint to give horror a face, I can't help it!*” zei zij over haar werken.

Paula Rego ging haar angsten, demo…

*Een aangrijpende, indringende voorstelling over pijn, verbeelding en veerkracht.* Theo d'Or-winnares Karina Holla speelt een vrouw die haar trauma's en depressies te lijf gaat. Een voorstelling over herinneringen die zich opdringen, over pijn die vorm krijgt, over vechten en overwinnen. “*Ik geef verschrikking een gezicht.*”

Deze bewegingstheatervoorstelling is gebaseerd op leven en werk van de Portugese kunstenares, activiste en feministe Paula Rego Zij liet zich inspireren door verhalen voor haar schilderijen, die de pijn van vrouwen zichtbaar maken. Haar indringende abortusschilderijen droegen bij aan de afschaffing van de anti abortuswet in Portugal. “*I paint to give horror a face, I can't help it!*” zei zij over haar werken.

Paula Rego ging haar angsten, demonen, wraakgedachten te lijf door ze van zich af te schilderen. Zo zag zij haar trauma’s onder ogen, gaf hier vorm aan in haar schilderijen, beelden waarin anderen hun eigen nachtmerries herkennen. Ze onthullen iets wat je verborgen houdt. Door je trauma’s onder ogen te zien, raak je gesterkt, zie je ook hoe deze je gevormd hebben en je leven een betekenis geven en uniek maken.

In de voorstelling De Kussenman bevindt een vrouw zich in haar atelier, omringd door poppen en figuren, herinneringen en verhalen. Ze ensceneert scènes uit haar verleden, plaatst mensen en objecten in houdingen, herbeleeft wat haar gevormd heeft. De verhalen nemen de overhand, ze raakt overweldigd, dreigt ten onder te gaan, maar houdt de teugels in handen en overwint.

Rego’s sleutelwerk De Kussenman verwijst naar een gruwelijk verhaal van Martin McDonagh dat in de voorstelling wordt vervlochten met persoonlijke verhalen van Karina Holla. Hierin bezoekt de Kussenman mensen, die het leven niet meer zien zitten. Hij reist terug naar hun jeugd om ze ervan te overtuigen als kind een eind aan hun leven te maken – niet uit wreedheid, maar om ze te beschermen tegen toekomstig lijden.

**Credits** Concept/spel: Karina Holla | Medespeler: Martijn Johannes (in Nederland) | Medespeler: Johannes Johnstrom (in Zweden) | Dramaturgie: Jeroen Kriek | Scenografie: Theun Mosk | Kostuums: Mattijs van Bergen | Muziek: Rikard Borggård | Affiche: Paulina Matusiak | Productie: Compagnie Karina Holla | Coproductie: Teater Giljotin

**Over Karina Holla** In 2018 ontving zij de prestigieuze toneelprijs de Theo d’Or, voor haar aangrijpende rol in Romp van Rob de Graaf. Zij speelde een stervende vrouw, van wie alleen het expressieve hoofd boven de lakens uitsteekt. In 2019 werd zij genomineerd voor de Amsterdam Prijs voor de Kunst 2019. Vorig seizoen maakte zij de succesvolle voorstelling De Dresser, een indringende en persoonlijke voorstelling over een acteur in crisis. Over grandeur en verval, roem en eenzaamheid, moed en vertwijfeling. Het tragikomische van de aftakeling van iemand die op zoek is naar het volmaakte. “*Wie ben ik niet allemaal geweest? En nog weet ik niet wie ik ben!”* De voorstelling kreeg viersterrenrecensies in NRC, Trouw en de Volkskrant, was de ‘keuze van de criticus’ in Theaterkrant en bij beste voorstelling die je gezien moet hebben in de NRC. Ook verscheen daarin een groot interview met Ron Rijghard.

“*Hier staat een acteur die niet van ophouden weet en aan het eind van het stuk haar zegeningen telt en benoemt: de herinneringen aan haar voorstellingen, nog tastbaar in de berg kostuums die ze uiteindelijk in haar armen houdt. Prachtig*.” Karin Veraart in Theaterkrant.

Ook de voorstelling DARGER kreeg een viersterrenrecensie in de Volkskrant en een lovende recensie in de Theaterkrant. “*DARGER – In de werkelijkheid van de onwerkelijkheid: Indringende blik in gevoels- en gedachtenwereld van notoire outsider*.” Karima Aissaoui in Theaterkrant

*“Karina Holla, koningin van de mime, richt met ‘De Dresser’ een standbeeld voor zichzelf op” “Het elastieken lijf van Holla; die karakteristieke, hoekige mimiek; haar timing; die priemende donkere ogen; het blijft allemaal bijzonder eigenzinnig en uniek*” Hein Janssen, Volkskrant ★★★★:

“Tegen de klippen op spelen: in ‘De Dresser’ blikt Karina Holla terug op haar leven en werk” “Karina Holla schetst met haar oprechte spel het leven van een performer als een aaneenschakeling van vallen en opstaan.”

Wanneer

  • Zaterdag 15 november 2025 20.30 - 22.30 uur