Het Delft Chamber Music Festival is een festival voor kamermuziek dat sinds 1997 jaarlijks wordt gehouden in de Prinsenstad, rond Museum Prinsenhof Delft. Sinds 2021 is pianiste Nino Gvetadze de artistiek leider. Zij bedenkt het festivalthema, stelt het programma op en nodigt musici uit. Zij wordt bijgestaan door Fien Duijnmayer de nieuwe zakelijk leider van het Delft Chamber Music Festival. Tijd voor een gesprek met Fien!

Fien, kan jij kort vertellen wat het Delft Chamber Music Festival inhoudt?
Jazeker, Delft Chamber Music Festival is een internationaal festival met musici uit de hele wereld die naar Delft komen om samen in concertvorm muziek te maken en dan kamermuziek in het bijzonder. Het festival duurt acht dagen en daarin worden zo’n 25 concerten gegeven; verspreid door de hele binnenstad en ook een beetje daarbuiten.

Hoe is dit festival ooit in Delft begonnen?
Het begon in 1997, op initiatief van violiste Isabella van Keulen. Zij zocht een mooie locatie in Nederland om een Kamermuziek Festival te starten. In Delft sprak de intimiteit van de stad haar aan. Het festival is dan ook in de Van de Mandelezaal in Prinsenhof begonnen, vanwege de akoestiek en intimiteit.

Wat maakt het Delft Chamber Music Festival zo leuk voor bezoekers van Delft?
Ik denk dat het leuke is dat je muziek op bijzondere plekken in de stad kan horen; plekken waar je niet of nauwelijks komt. En we hebben ook een jong talent route, met jonge talentvolle musici die korte concertjes geven. Het publiek loopt van locatie naar locatie en komt dan zo op plekken waar je normaal niet komt, zoals bijvoorbeeld de raadzaal. Het gaat echt om de combinatie tussen het evenement zelf en de locaties. Daarbij kan je ook nog zelf meedoen, namelijk met het scratch programma. We gaan een klein operaatje van Puccini uitvoeren. En als amateurzanger kan je je aanmelden om in twee repetities samen met professionele musici te studeren. Dat concert wordt dan uitgevoerd in ons festival.

En waarom vind jij dat Delft een goed decor is voor het festival?
Nou, ik vind het festival heel mooi passen bij wat Delft is. Met aan de ene kant dat compacte historische centrum met de rijke historie die klassieke muziek ook heeft. En aan de andere kant van Delft vind je dat innovatieve in het innovatiedistrict en de TU Delft. En dat is ook iets wat past bij dit festival en bij het idee dat je zo'n rijke historie van klassieke muziek plaatst in een andere context. We proberen ook heel erg te kijken hoe je klassieke muziek anders kan presenteren aan een publiek. Om het toch weer toegankelijker te maken of andere verhalen erover te vertellen. Dus: aan de ene kant heb je de historie, maar aan de andere kant ook de vernieuwingskracht.

Wat moet je weten voordat je Delft Chamber Music Festival bezoekt?
Het zijn allemaal korte concertjes over het algemeen, vaak van een uur bijvoorbeeld. Dus het is perfect te combineren met een bezoek aan Delft. En de programmering is divers; als je met je gezin wil komen, dan hebben wij bijvoorbeeld een familieconcert waar je met kinderen in de basisschoolleeftijd naartoe kan; Peter en de Wolf is dat. Als je wat actiever bent, hebben we ook een fietsroute door Midden-Delfland. Dan fiets je langs meerdere locaties in deze gemeente en op iedere locatie is dan een concert.

Het thema van dit jaar is microkosmos, kun je daar wat meer over vertellen?
Het idee voor dit thema is ontstaan omdat veel mensen bij klassieke muziek gelijk denken aan de grote orkesten, de grote gebaren, de grote symfonieën. Maar juist in de kamermuziek komen de details naar voren. Daar heb je het juist over de kleine subtiele veranderingen in de muziek. De interactie tussen kleine groepen musici. Dus met dit thema wilden we aan de ene kant laten zien hoe groot en rijk die traditie van de klassieke muziek is. En aan de andere kant wil je laten zien hoe intiem dat binnen de kamermuziek kan zijn.

Kan je dat nog terugzien in de programmering?
Ja, absoluut. In de programmering zie je dat terug doordat we bijvoorbeeld de zesde symfonie van Van Beethoven pakken, maar die voeren we dan uit in een bezetting voor strijksextet. Omdat je met zo'n beperkte bezetting werkt, komen andere stukken duidelijker naar voren dan wanneer het in een orkestbezetting wordt gezet. En je hebt ook componisten zoals Béla Bartók, die heeft zelfs een stuk geschreven wat Microkosmos heet, en daar gaat hij ook steeds verder inzoomen op instrumenten. Vanuit een wat grotere bezetting wordt het steeds kleiner, naar steeds individuelere muziek. We brengen eigenlijk de grote gedachtewereld naar een intiem podium.

En jullie zoeken dan de voorstellingen ook echt uit op basis van het thema?
Het is wel echt de rode draad van onze concerten. En elk concert heeft dan wel weer een eigen verhaal. We gaan bijvoorbeeld op zaterdagavond in de Van der Mandelezaal een concert doen dat heet ‘de Verborgen Kamers’. Een huiskamer, huiselijke setting, heeft namelijk ook iets kleins, iets verborgens, iets spannends en geheims. En we hebben dat gekoppeld aan een bezoek aan het Museum Prinsenhof Delft, dus na dit concert kan je Prinsenhof in. Dus ja, we proberen wel altijd een koppeling te maken tussen locaties, thema's en het verhaal.

Wat vind jij van het UITmagazine?
Ik denk dat het heel goed is om te laten zien wat Delft allemaal te bieden heeft: wat je kunt doen, hoeveel initiatieven er zijn, hoe levendig Delft is en wat er allemaal gebeurt. En dan ook nog eens met wat meer achtergrondinformatie over bijvoorbeeld het waarom van een evenement. Dus ik vind het een heel mooi initiatief.

Wat wil je de lezer van het magazine nog meegeven?
Dat Delft in de zomerse setting van ons festival heel veel te bieden heeft. Dat het echt een hele leuke dag kan worden, wat je perfect kan combineren met één van de concerten op mooie locaties. Geniet van het Delft Chamber Music Festival en kom vooral langs.